Foredrag med S/Y Dania

>> tirsdag den 28. september 2010

3 drenge – én drøm!
Onsdag d. 27 oktober, er vi inviteret til at holde foredrag i Langtursejlernes regi. Dette er naturligvis noget vi ser frem til og er taknemmelige for.

Udover denne aften, ønsker vi at holde yderligere foredrag, som vi vil skræddersy, således det passer til målgruppe, ønsker og behov. Hvis du, din virksomhed eller anden organisation ønsker at høre mere omkring vores foredrag, kontakt da Dennis Dybdal på dennisdybdal@gmail.com eller på tel. 40 68 82 58.

Foredrag med Daniadrengene
Dato: 27.10.2010
Tidspunkt: 19:30
Sted: Marselisborg Sejlklub

3 drenge – én drøm.

Det er overskriften for et fantastisk foredrag, som de 3 drenge fra SY-Dania vil fortælle om. 3 drenge i et bofællesskab, der fik ideen til at købe en båd og sammen krydse Atlanten. Skipper Lasse havde sejlet før, mens det var helt nyt for Anders og Dennis. Vi vil denne aften høre om deres forberedelser til turen, samt få uddrag af spændende beretninger fra deres tur, høre om brækkede ben, evige ankre og hvordan drømmen blev til virkelighed.

Pris: 30 kr.

Tilmelding til Ditte og Michael Wind, mir@wind.mail.dk, 40782775/20732325

Information kan også findes her.

Langturssejlerne arrangerer mange spændende, inspirerende og relevante foredrag, som vi gerne vil anbefale til alle. Se mere om lignende arrangementer her.

Dania i medierne

>> fredag den 27. august 2010

"Rejsen er slut, men minderne skal fortsat fortælles".

Som afslutning på rejsen, blev vi inviteret ind i studiet hos TV2 Østjylland - Go´ Aften Østjylland. En tak til TV2 Østjylland.

Se indslaget herunder eller på TV2 Østjyllands hjemmeside her.

Endvidere blev der ved vores ankomst, lavet en artikel af Århus Stiftstidende. Den kan ses herunder. Hvis du ønsker at læse den på Århus Stiftstidendes hjemmeside, kan den læses her.

Tak til journalist Kirstine Lefevre Sckerl, fotograf Axel Schütt og Århus Stiftstidende.

Foto: Axel Schütt

Read more...

Den sidste del..... Dania er hjemme!

>> lørdag den 3. juli 2010

Mandag den 14 juni -19 juni 2010
Mellem Amsterdam og Århus

Besøget i festlige Amsterdam var ovre, og dermed var det sidste planlagte stop på vores rejse også overstået. Vi havde allerede varslet vores hjemkomst til at blive lørdag den 19. juni så venner, familie og kærester havde mulighed for at ønske os velkommen, og for at vi ville have mulighed for at se så mange af jer på en gang når vi igen kom hjem til Århus...

Turen fra Amsterdam gik samme vej ud af kanalen, gennem slusen og ud i åbent hav igen. Vejret bød for engang skyld vind fra gunstig retning, og nok af den, så vi tilbagelagde hurtigt turen til Kielerknalen som blev det første sted på turen, som vi før havde besøgt, og allerede da vi var kommet igennem den første sluse ved Brunsbüttel følte vi lidt at vi var kommet hjem igen. Det var blevet aften og vi lagde til i den lille marina lige inden for slusen, da sejlbåde ikke må sejle efter solnedgang i kanalen. Vi gik alle op of fik en omgang god solid tyskermad på en lokal restaurant og talte om at vi nu snart var hjemme, for det følte vi. For et års tid siden ville vi nok synes at vi stadig var lang fra hjemme, men efter et lille år på langfart var det sidste stykke ganske ubetydeligt og kort....

Tidligt næste morgen fik vi et hurtigt bad, og så gik turen videre for motor, og støttesejl gennem Kielerkanalen. Stemningen var noget anderledes denne gang gennem kanalen, end for 11 måneder da turen gik den anden vej. Der var vi på vej ud i det ukendte, nu var vi på vej hjem til det velkendte. Vi har nok alle sammen lidt sommerfugle i maven. Tommy nød også den stille tur på kanalen. Han havde på hans tur fra Azoerne, og hertil oplevet lidt af hvert, tåge, modstøm, hård vind, ingen vind og masser af trafik. Men her i den stille kanal skulle man blot holde til styrbord i kanalen og ikke tænke på så meget andet end at holde sig fri af de store skibe der sejler gennem kanalen. Vejret var helt i top, og solen skinnede- bedre vejr kunne næppe findes til en stille sejlads på kanalen....

Efter ca. 9 timers sejlads var vi kommet til slusen ved Holtenau/Kiel og mens vi lå i slusen gik Anders op for at betale for gennemsejlingen- men også denne gang blev turen en gratis fornøjelse da deres "Dankort" automat ikke virkede. Så de af jer der siger det er dyrt at sejle gennem kanalen, kan vi bare sige at det også kan være gratis (endda begge veje)....

Vi lagde Dania til ved kajen lige uden for slusen, og lagde planer morgendagen der skulle bringe os tilbage til Danmark!

Tidligt næste morgen, vidst nok kl. 05.30, stod vi op og sejlede omgående afsted fra Kiel. Morgenmaden blev fortæret mens vi stille sejlede ud af Kieler fjorden. Vejret stod igen på dejligt "næsten dansk" sommer så vi lagde ud med en omgang motorsejlads, som vi efterhånden var blevet ret godt bekendt med den sidste tid gennem den engelske kanal. Det føles ikke som lang tid før vi var kommet ind i dansk farvand, og kunne se de to smukke øer Als og Ærø i solskinnet. Underligt ? vi forlod Danmark i høj sommersolskin og efter vores lange rejse var vi nu tilbage til den danske sommer når den er bedst? Hvor blev efteråret og vinteren af? Vi har ofte på turen talt om hvor svært det ville være hvis vi kom hjem til trist efterårs eller vintervejr, og var alle glade for at turen, DK-Caribien, og retur plejer at tage omkring et år, og grundet globale vejrsystemer tager man næsten altid afsted midt i den danske sommer! Smart ikke....

Tommy havde nu været med os i næsten 5 uger, og hans fornemmelse for at komme hjem var nok noget anderledes end os tre. Han ville gerne forsætte turen, og en del af os ville også, men en endnu større del af os glædede os også til at komme hjem til familien, venner og kærester - det virkede helt uvirkeligt at være så tæt på nu....

Sven og Kim og deres LM26

En smuk dag og et fantastisk gensyn!

Der kom for alvor gang i telefonerne nu vi var i Danmark, og der blev ringet rundt og fortalt at nu var vi hjemme i Danmark igen! Senere hen af Dagen kaldte Sven og Kim (Tommys far og lillebror) Dania over VHFén. De var taget en tur ud i Lillebælt for at ønske os velkommen hjem, som de sagde farvel for 11 måneder siden. Det var skønt at se dem begge igen, og Sven styrede med kyndig hånd hans LM26 op på siden af Dania så Kim kunne hoppe ombord og give os allesammmen en krammer.... Vi aftalte med Sven over radioen at vi ville tage ind i den gamle færgehavn ved Middelfart hvor vi ville ligge for natten og så vi havde mulighed for at være lidt sammen med Sven. Det blev som forventet en dejlig aften med Kim og Sven og inden det blev mørkt sejlede de begge tilbage til Kolding. En af vores gode venner Mikkel Dalegaard kunne heller ikke vente med at se os og hoppede i bilen fra Kolding og kørte til middelfart for at se os lidt før alle andre. Vi havde ellers sagt til venner og familie at det var lørdag vi ville komme hjem, sådan at der ikke ville opstå kø ved vores båd inden. Det var også en følelsesmæssig beslutning vi tog, og måske en lidt underlig en at forklare. Men vi havde alle brug for at vide hvornår vi skulle gense, specielt kærester og familie igen. Men Mikkel var allerede på vej, og vi ville selvfølgelig ikke sige nej til at se vore gode kammerat... (Tusind tak for besøget Mikkel, Sven og Kim!)....
Næste morgen (meget tidlig), blev vi vækket af havnemesterinden der ville have havdepenge, så Lasse sprang op på dæk og hilste på hende. Ja, Danske penge havde vi jo ikke lige nogen af- så det blev lige et hurtigt smut op til en hæveautomat der spyttede nogle 100 kr sedler ud, han aldrig havde set før! Nå ja, lidt sker der jo i Danmark når man er bortrejst....

Tilbage på båden gik vi alle igang med at gøre klart til den videre sejlads, som vi havde besluttet skulle være mod Tunø. Det var Fredag morgen og mange synes måske det var et lidt underligt sted at stoppe, så tæt på Århus, men nu havde vi jo annonceret vores hjemkomst til at være Lørdag klokken 12.00 dut ,så vi så det lidt som et velkendt og perfekt stoppested. Vi skød gennem Lillebælt for fuld udblæsning da der var op mod 13-15 sm. denne dag. I bæltet var bølgerne ubetydelige og vi gik godt 8-9 knob derudaf.... Syd for Endelave og mellem Samsø og Jylland begyndte bølgerne at være noget mere krappe, og vi grinede lidt af at vi nu "næsten" havde mere vand på dækket end vi havde haft på de store have! Ironisk nok.... Heldigvis er Tommy ikke bange for lidt blæsevejr, som han selv siger- "så længe i ikke ser bekymrede ud, så er jeg det heller ikke" Der var nu heller ikke noget at være bekymret for, vind og bølger er lige guf for en solid langtursejler....

Tunø havn var ligeså dejlig og hyggelig som vi huskede den, og efter at have lagt til, fik vi hurtigt arrangeret grillen oppe ved det overdækkede grillsted lige ned til havnen. Anders havde købt en lækker oksesteg som han havde marineret og lagt under dørken så den var lige klar til at smide på kullet. Tommy havde sørget for at købe Champagne i Middelfart så vi kunne fejre vores sidste aften inden genforeningen næste dag. Vores sidste aften på vore meget lange rejse. Det var svær at forklare familie og kærester at vi var på Tunø og ikke hjemme, men vi havde brug for denne aften til at samle tankerne inden vi for alvor var tilbage. Der blev snakket om turen, og om forventningerne om at være "tilbage i morgen".... Vi mødte et lægepar og deres datter, og blev budt over på deres båd efter aftensmaden, og hyggede med dem i deres cokpit, talte om rejser, sejlads og meget andet, sejlere har altid noget at snakke om....

Det blev en rigtig dejlig aften og en aften vi helt sikkert ikke lige glemmer- vores allersidste aften på vores eventyr.....

Det sidste aftenmåltid, blev med stil. Champange, 23 års rom og godt selskab.

Næste morgen kl. 09.00 sejlede vi fra Tunø havn og mod århus. Det var rigtigt tarveligt vejr og vi kunne næsten ikke byde vores familie, venner og kærester at stå og vente på kajen ved Marselisborg i dette møjvejr så vi måtte hellere komme til tiden... Spændingen ved det snarlige gensyn kunne tydeligt mærkes, og undervejs besluttede vi os for gøre lidt ud af vores hjemkomst, så vi fandt et par flares (nødblus) frem som vi ville tænde uden for havneindsejlingen. Det havde Dennis og Lasse set nogle roere gøre på Antigua efter at have roet over atlanten! og vi tænkte at det ville være lidt festligt. Vi viste godt at man ikke måtte bruge sådan nogle når man ikke er i problemer, men vi tænkte at når nu vi ikke valgte de røde (faresignal) men de hvide så gik det jo nok. Signalflagene blev også bundet sammen og hejst i masten så Dania så lidt festlig ud...
Klokken blev 12 og vi var snart ved indsejlingen ved havnen, vi kunne skimte folk inde på kajen i silende regnvejr og var mildest talt spændte. Dennis og Lasse tændte de to signalblus og vi sejlede stille ind i havnebassinet- hold da kæft hvor var der mødt mange frem!

Det er svært at beskrive hvad der lige skete i de få minutter før vi lagde til og minutterne efter, det var så overvældende igen at se vores elskede familie, kærester og venner igen. Men der blev i hvert fald krammet, kysset og fældet en tåre (eller mange)....

Igen, som ved vores afsked, havde vore familie sørget for champagne og lækkerier der var sat frem i regnen. Men skide være med regnen, det var fantastisk at se alle igen og helt og aldeles uvirkeligt! Dennis bror, Rene holdt en fantastisk tale, som vi takker meget for, og vi fik også en gave i form af et vendespil med alle billederne fra vores Blog langt i en fin hjemmelavet kiste, det var Dennis moster der havde lavet denne fotte gave....

Vi flakkede alle rundt for at nå at hilse på alle fremmødte og hvis der skulle være en der læser dette, men som var mødt op og ikke hilst på af os, så undskylder vi mage gange! Tusind, tusind tak for denne vidunderlige velkomst i gav os- som det var med afskeden, så var velkomsten mindst ligeså dejlig....

"Daniadrengene" + bromand Tommy, var nu hjemme i Århus igen,

Tak for den interresse i har vist projektet, og af hele vores hjerter, tak for den opbakning i alle har udvist inden og under rejsen. Vi har fået en oplevelse vi for altid vil huske! Og vi er lykkelige for at vi fik det gjort - Vi har for os selv bevist, at drømme nu engang er bedst når de ikke kun tænkes men leves.....

Enden på et eventyr er nået- en rejse gennem mere end 16 lande, et ukendt antal øer, og ankerbugter og to gange over Atlanterhavet. Et møde med en masse fantastiske mennesker, og masser af sjove, spændende og til tider hårde oplevelser, et møde med savnet til dem vi holder af, og et møde med masser af vand....

”Narkorazzia” og Storbysferie

>> onsdag den 23. juni 2010

Mandag den 7 juni – søndag den 13 juni
Mellem Cherbourg/Frangkrig og Amsterdam/Holland

Efter at have sejlet endnu en døgn i den engelske kanal, kaldte Tommy på Lasse da et stort officielt udseende skib kom sejlende mod os, Tommy og Lasse stod og kiggede på det, og mente at de nok havde en øvelse eller noget, da de sænkede en stor RIB (gummibåd) i vandet. RIBén sejlede dog hen imod os og da de kom helt hen på siden af skibet præcenterede de sig som Franske toldere. 3 mand og en kvinde, alle bevæbnede kom ombord og forklarede at de ville søge båden igennem for narkotika. Det måtte de selvfølgelig gerne, og vi viste dem først skibspapirer og pas og forklarede hvor vi kom fra og hvor vi skulle hen. Vores oplysninger omkring hvor vi skulle hen blev tjekket på vores pc som en af tolderne gik igennem. Tolderne var meget grundige, men også meget venlige. Alt blev kigget igennem, dørken blev pillet op, dykkerflaskerne blev tjekket for om der var noget i dem, skabe, luger og låger blev åbnet. Og hver gang de fandt penge, kom de hen og afleverede dem til Lasse (Vi skulle ikke mistænke dem for at være korrupte), Det endte selvfølgelig med at de ikke fandt noget narko, til gengæld fandt de 18 flasker rom som Dennis og Anders har købt i Caribien. De spurgte om en kvittering på sagerne og da Dennis ikke kunne finde den, kontaktede de deres hovedkvarter og forklarede os at vi stod til en bøde da vi kun måtte have 1 liter alkohol per mand der ikke var dekareret. Mens de ventede på svar omkring bøden på rommen tjekkede de den for narkotikum med papirstrips ? Hvem gemmer lige narko i 12 års rom? Nå men ej, heller der fandt de noget. Efter at have haft besøg af tolderne i over en time og 4 personer havde kigget alt igennem, sagde de at vi slap med en advarsel med hensyn til rommen- vi takkede og de ønskede os fortsat god rejse.

Turen kunne fortsætte og den videre tur mellem Dover og Calais som ellers kan være en noget af en prøvelse med modstrøm og trafik viste sig at blive helt fantastisk. Der var ganske vidt ingen vind, men til gengæld havde vi medstrøm og gjorde 8 knob for motor samtidigt med at der var helt stjerneklart og meget god sigt så vi kunne se alt den krydsende trafik.

Dover strædet skulle så også blive det sidste sted hvor vi havde god sigt for derefter ramte vi meget tæt tåge i kombination af modstrøm! De viste sig at tågen ikke sådan ville forsvinde og vi valgte derfor at søge i den nærmest liggende havn 20 sømil væk fra hvor vi var. Zeebrugge i Belgien, en kæmpe industrihavn blev målet for vores nødhavn, og vi luskede os over trafikruten med en mand stående og lytte ude i stævnen efter tågehorn eller motorstøj. Tåge er virkeligt noget møg at sejle i, og næste gang en af os skal ud at sejle langt bliver det ganske sikkert i en båd med radar!

God sigt!

Ringe sigt! Kan i skimte skibet på billedet?

Fiskekongen Tommy... Hornfisken blev dog udsat igen.

Når skipper har vagt... så skal det regne.

Hakkebøf, bløde løg, brun sovs og kartoffelmos... en god måde at afslutte en træls sejlads på.

Regnbuen inden solnedgang, gjorde også det hele bedre.

Der er ikke meget godt at sige om Zeebrugge havn i Belgien, der er ikke særligt flot, til gengæld belv overnatningen i marinaen gratis da vi ankom så sent at havnekontoret var lukket. Dennis lavde bøffer og bløde løg som blev fortæret til en kold øl i cokpittet…. Der er ikke noget der er så skidt at det ikke er godt for noget! Er det ikke det man siger?

Næste morgen kl 05.00 stod vi op og smuttede afsted inden havnemesteren fik sko på- nu havde vi jo dybest set heller ikke brugt andet end kajen, hverken vand, strøm eller bad, så vi følte ligesom godt at vi kunne ”smutte fra regningen”.

Da vi kom ud af indsejlingen og ud i åbent hav så vejret ikke meget bedre ud end dagen før, det regnede dog, men der var stadig tåge. Efter en kort vurdering viste det sig dog at sigten var meget bedre en dagen før, hvor vi nærmest ikke havde tid nok til at undvige et containerskib. Fast besluttet på at skulle til Amsterdam kæmpede vi os imod regn, modstøm og modvind så farten af og til var nede omkring 1 knob,- til gengæld ved vi jo så at strømmen nok skal vende senest 6 timer efter og skubbe en hurtigt frem, så før eller siden skulle vi nok komme til Amsterdam.

"Hydrofoil hurtig vandtaxi", der sejler på kanalen ind til Amsterdam.

Indsejlingen til Sixhaven marina i Amsterdam.

Her kan i se hvor tæt marinaen ligger på Amsterdam banegård.

Efter to døgn i hvad de fleste ville kalde ”træls vejr” ankom vi til indsejlingen til Amsterdam. Indsejlingen ligger ved byen Ijmuden, og kanalen mod Amstedam er ca 25 km. Først skulle vi igennem slusen der er grunden til at vandstanden i Amsterdams kanaler er konstant. Efter at det var gjort var vi inde i Holland og sejlede nu på den stille kanal på vej mod storbyen….
Vi fandt den lille Marina ”Sixhaven” der nærmest ligger i centrum af Amsterdam. Det vil sige den ligger overfor hovedbanegården på den anden siden af kanalen. Fra marinaen går man 5 minutter hen til en af de mange gratisfærger som tager under to minutter at krydse kanalen og så står man inde ved hovedbanegården i Amsterdam centrum. Det er da storbysferie! Egen båd med til Amsterdam , og stå er marinaen endda den biligste vi har oplevet i europa- dog også den mindste, så den skulle være tætpakket om sommeren, og der er da nærmet heller ikke vendeplads til Dania inde i den….

Dennis tog sig en lur efter sejladsen og Tommy, og Lasse tog ind efter Anders der netop var ankommet med TGV toget fra Paris. Vi tog lige et kig på byen og fik noget at spise inden vi igen tog tilbage til båden. Det er en sjov oplevelse at komme til en så stor by efter så langt tid på Cap verde, Caribien og Azoerne. Det virker som om man er trådt ind i en bisværm, der er mennesker, busser, biler og cyklister overalt… Samtidigt er det også enormt rart at komme til denne luksus som en storby byder på.

Nedenfor en billedeserie taget af Lasse... godt gået Skipper.

Amsterdam er en fantastisk by, og en by hvor bare det at gå rundt og se på de skæve kanalhuse er en seværdighed. Tommy der ikke før havde været i Amsterdam, blev også vist lidt rundt i ”Det røde distrikt” han benyttede sig dog ikke at nogen af tilbudene. Vi tog dagen efter ind på et spillested og restaurant, hvor vi fik fantastisk middag og hørte god livemusik. Dog var der ikke så højt til loftet på 1. salen hvor vi sad, hvilket gjorde at Tommy nærmest ikke kunne rejse sig, og tjerneren bankede flere gange hovedet i bjælkerne….

Efter middagen og musikken, tog vi videre med nogle fra ”Husbandet” i byen og endte med at have en rigtig sjov bytur i Amsterdam…. Som vi selv kalder det: "en god afslutning på en fantastisk sejltur!"